Cruisemannskap en deilig sommeruke

(Sommercruiset 1999)
av
Sigurd Lindstrøm og Bodil G. Johnsen

Skipper "inferno" Morten Grønli med et mannskap på ni startet sommercruiset med å gå for motor til Lyngør. Ankerdrammen tok vi på Seilmakerfruens kro. Vi fant ankerplass på innsiden av Askerøya, og praten gikk livlig på dekk i lyset fra Ankerlanterna.

Morgenbad var en frisk start på neste dag, med påfølgende ferske rundstykker innkjøpt ved rekka. Fremdeles fint vær og vindstille, så det ble motorfart gjennom Hagefjorden, og deretter rett til havs utenfor Møkkalasset fyr. Der lå vi i vindstilla med dovne seil, trossene ute, og hele mannskapet i et hav som holdt 19,8 grader. Skipperen var ensom om bord.

Vi ankom Arendal tidlig på kvelden, og mannskapet fikk landlov i storbyen. Sein middag med selvfisket torsk fra Båen. Ferskere kan det ikke bli.

Neste dag gikk første etappe til innsiden av Hesnesøy, hvor en gjestfri fisker viste oss plass så vi kunne ta lunsjpause. Hver deltager hadde bidratt med 500 kroner til matkassa, og det resulterte i gastronomiske opplevelser av meget høy klasse på hele turen. Ferden gikk videre vestover til Skogerøya, hvor vi lå på svai natta gjennom.

Nesten morgen hadde vi en flott etappe gjennom Blindleia. Vinden var frisk da vi gikk ut for å krysse til Kristiansand. Økende vind, sjøsprøyt og urutinert mannskap gjorde at vi gjorde vendereis etter et kort skipsråd. Natta tilbrakte vi i Lillesand, der mannskapet ble utsatt for uspesifisert sjekking.

Etter grundig bunkring gikk vi ut i havnebassenget hvor vi heiste seil og kursen ble satt østover igjen. Fantastisk seilvær med spridde seil, stekende sol og god vind. Vi seilte inn Tromøysund og fikk øye på en Colin Archer forut, som vi straks besteme oss for å seile forbi. Nå våknet konkurranseånden. Opp med spribom, teiting av storseil og finsikting av kursen. En merkelig blanding av sløv solseilas og intenst konkurransestress.

Etter passering av Tromøya begynte vi å ta innpå, og var nesten forbi da vår konkurrent ankret opp i en bukt på innsiden av Askerøya. Han visste jo ikke at vi konkurrerte.

Vel fornøyde ved gjestebrygga i Lyngør inntok vi nok et gastronomisk grønt måltid under dekk. Seilmakerfruen hadde stengt, så vi tørna inn tidlig.

Ny flott morgen med bad og frokost. Risør II sløra fint mot Risør, og vi var innom trangt farvann i Skaddene før vi satte kursen mot Jomfruland. Vi fant ikke smul nok ankerplass ved øya, så vi gikk inn til Skåtøy den siste natta av cruiset. Vi hadde bytta skipper, Arild Larsen var om bord de siste to dagene av turen.

Søndag var det retur til Risør, og vi dro tidlig fordi det var meldt frisk vind utpå dagen. Vi avslutta turen med en skikkelig topptrimmet kryssing opp byfjorden og ut Stanggapet. Tilbake i byen tok vi farvel med våre kjære køyer, og etter diverse ankerdrammer mønstret vi av. Vi anbefaler turen på det varmeste, den passer uansett tidligere seilferdighet. Meld deg på!