Færderseilasen er en 57 nautiske mil lang regatta med start utenfor Son (ved Moss) på fredag kveld kl 22.00. Færder fyr rundes om styrbord og mål er i Horten. Her deltar ca 60 skøyter og 900 moderne båter starter i Oslo i 6 tiden fredag ettermiddag. Risør II seiler i skøyteklasse II: Gaffelriggede Bruksbåter, hvor det i år var 22 båter.
Vi dro fra Risør torsdag kl 17.00. Ombord var: Jeppe Jul Nielsen (skipper), Jan Terje Arntsen, Rune Johnsen, Trine Lise Voss, Gunnar Nyberg. I Horten kom følgende ombord: Trond Svenningsen, Christian Christiansen, Morten Nygren, Kiki Prytz Wilhelmsen, Terje Sandik, Ruth Solveig Hudalen.
Det var en svak sønnavind så seilene kunne settes med grundig gjennomgang av rigg og seil. Det ble for det meste motorkjøring til Stavern og også videre fra Stavern neste dag. Utenfor Slagenstangen var det havblikk og stekende sol og anledningen ble benyttet til et bad; 20ºC i vannet! De andre ble hentet i Horten i 18 tiden og seilene satt på ny selvom vi måtte kjøre motor videre til Son. Enhver anledning til mannskapstrening må benyttes.
Ved start kl 22 blåste det en fin østavind og vi fikk en fantastisk slørestart i 7 knop og krysset linjen bare sekunder etter skuddet. Vi beholdt ledelsen et par timer til de raskere skøytene som hadde startet 10 min senere tok oss igjen. Det ble mindre vind utover natten og også de mindre skøytene i vår klasse begynte å passere oss. I 6 tiden om morgenen rundet vi Færder på ca en 7. plass. Vinden hadde da frisket på og på kryssen nordover tok vi raskt igjen den ene etter den andre. Opp under Bolerne lå vi teten med Frithjof II og Soonwaeter rett bak oss. Vinden begynte å løye og vi måtte nå velge om vi skulle gå innenfor eller utenfor Bolerne. Noen av båtene foran oss hadde gått utenfor og så ut som de tjente på det. Vi var redde for å bli liggende i stilla innaskjærs og valgte å gå ut selvom Frithjof II og Soonwaeter så ut til å ville gå innaskjærs. Siden de nå silte raskere enn oss i den lette vinden, gamblet vi med å gå utaskjærs. Vel utaskjærs, dreiet vinden så vi fikk ikke det strekket innover som de tidligere båtene hadde hatt. I tillegg snudde strømmen mot oss etter en stund og vi kom nesten ikke av flekken. De andre kom ut av Bolerne milevis foran oss og vi var nok nede på en 10. plass. Vi gamblet igjen ved som eneste båt å gå helt over på østsiden av fjorden. Her var det smult vann og det gikk mye bedre. Etterhvert økte vinden også og vi så at vi halte innpå de andre som lå på vestsiden av fjorden. Det siste slaget over fjorden opp til mållinjen gikk med god fart i den nå friske vinden og vi passerte mållinjen lørdag kl 13.24 som nr 5. Det var et godt resultat i en regatta med så mye lett vær som jo ikke er Risør II’s sterke side.
Mannskapet gikk på land for å feire sammen med de 5 000 andre seilerne. Skipperen køyet for endelig å få litt søvn
Søndag var det frisk nordavind, alle seilt ble satt og vi hadde en flott slør og lens ut fjorden. Vi kom helt til Langesundsbukta før vinden dreide på sydvest. For babord halser sto vi inn mellom Jomfruland og Stråholmen hvor vi tok ned seilene og startet motoren. En middag var forberedt som vi fikk spist mens vi var innenfor Jomfruland for utaskjærs var sjøen raskt voksende i den friske sønnavinden. Men med Risør II’s kraftige motor hadde vi god fremdrift og ankom Risør ved midnatt.
Jeppe Jul Nielsen
Hollenderseilasen med “Risør II”
2-5 september 1993
Hollenderseilasen er en 46 nautiske mil lang regatta med start
lørdag morgen utenfor Son (ved Moss) og med runding av Hollenderboen 10
nautiske mil nord for Færder. Mål i Son havn, som regel sent lørdag
kveld.
Her deltar ca 300 båter hvorav 30 er skøyter.
Risør II seiler i skøyteklasse II: Gaffelriggede Bruksbåter, hvor det i år var 7 båter.
Dette er i første rekke en treningstur for mannskaper som er villig til å bemanne båten på utleietokter/skoleskips-seilaser og for elever mellom 16 og 25 år. Elever bør ha vist interesse ved deltagelse på trenings-seilaser.
De som var med: Jeppe Jul Nielsen (skipper), Trine Lise Voss, Risør, Jonny Dyrøy, Hope, Tore Jordtvet, Risør, Åsil Halvorsen, Risør, Tor Andersen Bøhm, Risør, Thoralf Hjellen, Søndeled, Åsil Moe, Gjerstad, Gunnar Nyberg, Risør, Frode Gregersen, Risør.
Vi seilte fra Risør torsdag 2 sept. Trine Lise og Gunnar var de
eneste utenom skipperen som hadde seilt Risør II før. De handlet inn på
Rima 1000 før resten av mannskapet kom ombord kl 16.00. Vi begynte med
en times innføring i seil og rigg. Så kastet vi loss og satte kursen
østerover. Det var nærmest vindstille, så vi kunne sette seil i ro fred
så alle fikk lære mest mulig.
Det begynte å mørkne. Midt i Langesundsbukta kom nordakulingen og
regnet som værmeldingen hadde meldt. Risør II krenget over til styrbord
med vann til dekk og skjøt fart inn mørket. Det var nok en del spente
sjeler som lurte på hvordan det i mørket og vinden ville bli å få ned
toppseilet og alle de andre seilene med så mye tauverk å forholde seg
til. Etter en times seilas var vi utenfor Rakke og det var på tide å få
ned seilene så vi kunne komme inn til Stavern ikke altfor mye over
midnatt hvor Åsil Moe ventet på oss fra kl 23.00.
Mannskapet ble kort satt inn i hvordan vi skulle berge seilene. Trine Lise og Gunnar gikk på fordekket mens båten ble lagt på lens og de berget klyveren greit ned i le av storseilet. Båten ble lagt på været med bakk fokk og båten lå da støtt og rolig. Resten av seilene kom ned i rask rekkefølge uten problemer selv i mørket og frisk vind.
Etter en tidlig og rask frokost neste morgen, stakk vi ut østre løpet fra Stavern og satte seil i en nordvestlig frisk bris på 10-11 m/s. Solen skinte og vi klarte nesten å stå opp til Færder før vi måtte slå. Vi tok da et par dusin korte slag for å få trenet mannskapet i å baute. Det var ideelle forhold for regattatrening og vi holdt på med til alle var nokså lange i armene.
Deretter ble det motorkjøring til Horten hvor Åsil Halvorsen kom ombord. Alle seil inklusive toppseil ble satt på ny og vi krysset oppover mot Son i en utdøende vind.
Ved start neste morgen, blåste en god nordlig vind. Det ble lens ned til Hollenderboen hvor vi rundet som nr. 4 i vår klasse på 7 båter. De lettere skøytene med større seilføring seilte fortere på den lette lensen. Ved runding hadde vinden frisknet til 10 m/s og Risør II gjorde god fart med god høyde. De mindre skøytene måtte redusere seil. Etter en time hadde vi tatt igjen alle og hadde bare Frithjof II i nærheten. Vi holdt oss godt inn under land og gikk etterhvert innaskjærs. Det ble korte slag med stadig bauting og treningen fra dagen før kom godt med. Veivalget vårt lønte seg veldig og vi fikk et solid forsprang på konkurrentene. Frithjof II som var den siste vi tok igjen, lå nå å krysset midtfjords i sterk motstrøm og krapp motsjø og ble lengre og lengre etter de også. Det løyet etterhvert en del og Frithjof II og de mindre skøytene nå dro innpå oss. Vi klarte allikevel å beholde en god ledelse. Siste del av kryssen foregikk i mørket og vi kom i mål kl. 22.22 som første båt i klassen. Seieren var vår! På korrigert tid, var vi faktisk nest best overall, etter Frøya.
Neste morgen var det lett nordavind, som spådd fra værmeldingen, så vi satte seil og lot Tor Bøhm være igjen til premieutdelingen. Vi hadde imidlertid ikke mistet Son av syne før vinden gikk på syd, så da ble det motorkjøring. Seilene ble tatt ned og beslått. Vinden ble etterhvert ganske sterk fra syd. Værmelding holdt standhaftig på nordavinden selvom de rapportene fra fyrene meldte at det blåste kuling fra sydvest!! Fra Tønsberg Tønne til Stavern var det kuling med grov sjø. Vi gikk innaskjærs forbi Ula. Leden er her trang og vi snakket om at neste gang går vi leden lengre ut. Hvis man fikk motorstopp her, ville det ikke være lett å redde båten. Værmeldingene meldte fortsatt nordavind. På ettermiddagen måtte de gå med på at det var sydvest, men de ville ikke strekke seg lenger enn til en lett bris. Fyrraportene var fremdeles 12 m/s!!! Vi satte av Åsil Moe i Stavern og gjorde der skikkelig sjøklart for frisk motortur rundt Rakke. Vi fikk også noen brødskiver i oss.
Det husket god da vi stakk ut fra Stavern, men vi merket ganske snart at vinden var avtagende. Før vi passerte Tvistein, var det løyet såpass at vi ikke lenger vurderte å gå innaskjærs ved Kragerø, men satte kursen rett på Risør. For full maskin gjorde vi etterhvert 7 knop og ankom Risør allerede en time før midnatt.
Jeppe Jul Nielsen