Årsberettning for 2024!

Året med RS 30 Risør 2 2024
Av Styreleder Stig Roar Brandslet

Året startet med en meter med snø og skøyta lå godt pakket inn under presenning, mens andre båter ble tynget ned av snøen var det lavvann som bekymret de eldste i venneforeningen.  Mens snøen lå tykk i Risør by ble det avholdt noen kaffekvelder og skøyta fikk ligge til ut i mars måned før det ble noenlunde bart og aktiviteten kunne tas opp. 

Da ble båten strippet for presenning den 1. april og vi startet opp med dugnad. Vi fant en kirurg fra Arendal som vi satte fast et tau i og heiste han opp i stormasta mens vi andre sto nede og lo. Vi tok ned mesanmasten fordi det skulle trekkes nye kabler til antennene og vi fikk avdekket råte i masten, dette måtte fikses på før sesongen og arbeid ble iverksatt, slik at sesongen kunne ta til i år også. 

Ikke nok med at det var råte i masten så fant vi en del råte i cockpit også. Dørken og en del kraveller var som å regne som tapte, materialer ble skaffet og nye emner ble laget og båten ble klar for tur til Jomfruland i slutten av april. 

Skøyta ble tatt over til Skagen tidlig i mai i år. Etter denne turen ble det avdekket en lekkasje ved grovvannpumpa, et arbeid ble satt i gang og deler til ny pumpe ble skaffet. Og reparasjonen utført en helg på Skomakerskjer.  

17 Mai var båten scene inne på torget og NRK TV hadde sending fra byen og kom på besøk om bord. Samme ettermiddag dro noen av oss med skøyta over til Fredrikstad for å delta i seilas der i pinsen. Under seilasen hjem fikk vi havari på piggbomen som knakk inne ved gaffelen. Og det ble motorseilas hjem igjen til Risør. 

Vi hadde bestemt oss for å dra på tur vestover og opp til Hardanger tidlig i juni, men ettersom vi hadde hatt havari på bom måtte det skaffet ny, Det ble arbeidet intenst i en 14 dagers tid med dette og vi satte av gårde 7 juni. 

Vi hadde noen friske dager om bord og mye vær rundt Mandal og Lindesnes og vi ble liggende å vente på bedre vær, men måtte innse at vi ikke kunne rekke opp og tilbake til planlagt aktivitet senere. Så turen gikk etter hvert hjem igjen.

Skøyta har vært med på de vanlige aktivitetene i Risør som St Hans feiring, deltatt under trebåten som scene og vært med i regatta. Det har vært medlemsturer i Skjæra og en tur over til Skagen. Det har vært fisketurer på fjorden og vi var vertskap for kystlagets aktivitet på fjorden når de hadde superuke for barna i Risør. 

Dramatikk ble det også da det brøt ut brann i en Colin Archer skøyte som hadde lagt seg på utsiden og brannvesenet kom til unnsetning. På slutten av sesongen dro skøyta over Oslofjorden for å delta på gaffelriggseminar ved Isegrand, dette ble en flott tur, men heller ikke nå uten dramatikk da skøyta fikk sjekket ut grunnforholdene i Østfolds skjærgården.  I oktober ble skøyta rigget ned, deler av riggen ble lagt på Skomakerskjær, og dugnadsgjengen gikk igjen på i cockpit for å fjerne råte og erstatte dette med friske nye materialer.

RS 30 Risør 2  har hatt et begivenhetsrikt år i 2024! Fra snøfylte vinterdager til spennende seilaser og utfordringer med reparasjoner, båten og venneforeningen har vært gjennom mye. Her er en kort oppsummering av noen av høydepunktene:

  • Vinteren: Båten var godt pakket inn under presenning mens snøen lå tykk i Risør. Kaffekvelder ble holdt mens båten ventet på bedre vær.
  • Vårdugnad: Aktiviteten startet opp i april med dugnad, inkludert reparasjoner av råte i masten og cockpit. Da mesanmasten ble tatt ned for skulle trekkes nye kabler til antennene og vi fikk avdekket råte i masten, dette måtte ordnes før sesongen og arbeid ble iverksatt, slik at sesongen kunne ta til i år også. Ikke nok med at det råte i masten, så fant vi en mer råte i cockpit også. Dørken og en del kraveller var som å regne som tapte, materialer ble skaffet og nye emner ble laget
  • Seilaser: Tur til Jomfruland i april og  noe senere  i mai dro båten til Skagen. En lekkasje ved grovvannpumpa ble oppdaget og et arbeid ble satt i gang og deler til ny pumpe ble skaffet. Og reparasjon utført en helg på Skomakerskjer.
  • 17. mai: Båten var en scene på torget, og NRK besøkte oss og sendte direkte fra dekket. Senere dro noen av medlemmene til Fredrikstad for å delta på seilas på Isegran.
  • Sommer: Det var planlagt tur til Hardanger og vi fikk det litt travelt på grunn av havari på piggbommen. Båten deltok i St. Hans feiring, regattaer, og fisketurer i skjøra. Og det har vørt turer der personer har leid båten. 
  • Dramatikk: Brann i en Colin Archer skøyte og grunnstøting i Østfolds skjærgård.
  • Høst: Deltakelse på gaffelriggseminar ved Isegrand og nedrigging av båten i oktober.

Veien videre for RS 30 Risør 2 ser ut til å være full av muligheter og spennende utfordringer! Her er noen forslag til hva dere kan fokusere på fremover:

  1. Vedlikehold og Oppgraderinger: Fortsette med regelmessig vedlikehold og nødvendige reparasjoner for å sikre at båten er i topp stand. Kanskje vurdere oppgraderinger som kan forbedre funksjonaliteten eller komforten om bord.
  2. Seilaser og Arrangementer: Planlegge flere seilaser og delta i maritime arrangementer. Dette kan inkludere både lokale og internasjonale regattaer, samt turer til nye destinasjoner.
  3. Medlemsrekruttering: Jobbe med å rekruttere nye medlemmer til venneforeningen. Flere medlemmer kan bidra med både arbeidskraft og økonomisk støtte, noe som kan være avgjørende for båtens fremtid.
  4. Samarbeid og Nettverk: Bygge og styrke samarbeid med andre maritime organisasjoner og kystlag. Dette kan åpne for nye muligheter og ressurser.
  5. Formidling og Historiefortelling: Fortsette å dele historiene og opplevelsene fra livet om bord på RS 30 Risør 2. Dette kan gjøres gjennom sosiale medier, blogginnlegg, eller lokale medier.
  6. Opplæring og Kurs: Tilby opplæring og kurs for medlemmer og andre interesserte. Dette kan inkludere seilkurs, navigasjonskurs, og vedlikeholdskurs.

Hva tenker du om disse forslagene? Har dere noen spesifikke planer eller mål for fremtiden? 😊

Skribent: Risør2