Deltakerinfo for seiltokt med RS 30 RISØR II

Mannskapsliste:

Når deltakerinfoen er lest, signerer du mannskapslisten, last ned her.
Signert mannskapsliste leveres skipper når du kommer ombord før avreise og listene legges samlet i postkasse på brygga.

For alle turer:

Alle er å anse som medseilere / elever og skal delta i alt med fortøyning, seilsetting, rorvakter, navigasjon, matlaging m.m.
Før avgang vil skipper gi innføring båt, rigg, sikkerhet og det praktiske. Det må beregnes 1-2 timer instruksjon før avgang.
Les gjerne Jeppes seilingsinstruksjon  http://www.jul-nielsen.no/R2Seilkurs.html

Sikkerhet:
Det er redningsvester med krage og seilervester til alle ombord.
Under seilas brukes vest hele tiden, som regel seilervester som brukes under regnjakken.
– Spesielt store personer skal ha med egen seilervest.
Ombord er det også seler som vi bruker når det er stor sjø.

Alkohol: Siden dere er mannskap og ikke passasjerer, nytes ikke alkohol før ankerdrammen.

Helse, medisiner og svømmedyktighet.
Deltakere som har spesielle helsetilstander eller bruker medisiner skal meddele dette til forening/skipper ved påmelding.
Gi også beskjed om du ikke er svømmedyktig.

Forsikring / reiseforsikring: Båten har ikke forsikring som dekker medseilere/toktdeltakere, så det er viktig at alle deltakerne har egen forsikring og reiseforsikring til utlandet.

Overnattingsturer:

Antall ombord på overnattingsturer, les her.

Sengetøy: Ta med putevar og laken, også om dere har med sovepose. Det er 10 dyner om bord så ta med dynetrekk om du ønsker å bruke dyne.

Bagasje: All bagasjen din (unntatt støvler, regntøy og ev. sovepose) skal inn i et lite stuerom under køyene. Ta derfor ikke med koffert! Ryggsekk med myk rygg (ikke jernmeis) kan brukes men tar lett mye plass.
– Skipssekk eller myke bægger er det beste.

Mat:  Hvordan mat arrangeres, avtales for hver enkelt tur. Kontakt turleder.
– Det er 2 stk primuser ombord, dvs 4 bluss, gryter og stekepanner så man kan lage den maten man måtte ønske.
– Det er stor kjøleboks i byssa og en isolert dekkskasse. Disse fylles med is kjøpt på fiskebrygga eller om man fryser is i fryserne i feks 4-8 stk 1,5 liters brusflaser eller noen 5 liters kanner.

Havseilas:

Varme Klær:
Selv om det er varm sommer, må vi være forberedt på at det kan være kaldt og vått på havet når det blåser, vanntemperaturen er sjelden over 14 grader når det er stor sjø og om natten er det ekstra kaldt.
– Du må derfor ha med varme gensere og varmt undertøy (gjerne ull fra innerst til ytterst)

Regntøy
Når vi seiler friskt på havet står spruten over båten må man ha skikkelig regntøy. Tur-regntøy holder ikke mot kraftig sjøsprut og sitting på vått dekk
Superdresser er varme men kun vanntette når de er nye. Sjekk om din er tett.
Skal du kjøpe anbefales oljehyre som fiskerne bruker med bukse med bukseseler. Under anbefales ulltøy eller tilsvarende hvis det er kaldt. Og skulle du bli våt så kan du skifte til tørt.
Støvler er best med seilerstøvler med bredt skaft som er lette å få av i sjøen.Sjøsyke:
Er du ikke erfaren havseiler, er det lurt å ta sjøsykemedisin.
– Husk å ta det i god tid før avgang i følge bruksanvisningen på det middelet du har skaffet deg. Ta tablett senest 2 timer før avreise; best med en tablett 6 timer før avseiling og ny dose 1-2 timer før. Men vær obs hva du kan ta hvis du skal kjøre bil.
– Regntøy og varme klær tas på før vi kommer ut i sjø. Kulde gjør en lettere sjøsyk og uerfarne blir fort sjøsyke av å gjøre noe oppreist under dekk. Uerfarne må legge seg ned innen 1 minutt for å unngå sjøsyke. Klær må tas av og på liggende.
– Spis i passe tid før avseiling, men ikke spis fet og krydret mat. Underveis er gulerøtter og tørt knekkebrød godt å spise.
– Gå på do før båten er utaskjærs.

Danmark, Sverige, EU:

Havseilaser over Skagerak og Nordsjøen
– Det lurt å ta med matpakke pluss gulerøtter, knekkebrød og kjeks. Mer eller mindre sjøsyke legger en demper på matlysten, men ta med litt ekstra mat i tilfelle lite vind og lengre seilas eller til frokost ved ankomst.
– Hvis det skal handles Tollfrie varer, bestilles det fra skipshandelen senest fredag formiddag, dvs pr. mail/fax hvis vi drar fredag. Kun tillatte kvoter kan kjøpes. Skipper organiserer bestillingen.

Pass må tas med til Danmark og Sverige.
Et EU-direktiv sier at alle i båt må ha pass til Danmark og Sverige. Det er sjelden kontroller, men det er best å ta det med.

Etter turen:

Vask etter endt tokt.
Ved avslutning av toktet, skal båten ryddes og vaskes.
– Det vaskes opp og byssa vaskes inklusive primus og kasseroller. Kasseroller pusses med rustfri skrubb for å få av litt sot fra primusen.
– Sengetøy og puter/madrasser skal luftes og eventuelt tørkes. Under alle madrasser og benkeputer feies/tørkes med fuktig klut.
– Dørken feies, skures med mye vann og vaskes med fet grønnsåpevann.
– Toalettet vaskes rund baut.
Foreningen kan eventuelt utføre dette mot timebetaling à 200 kr. Minstepris er 600,- kr. Ofte betaler toktdeltakerne en eller to av de andre for å vaske dagen etter.

Betaling:

Betaling for turen avtales med foreningen og ev. skipper. Ofte betales forskudd for å unngå mistforståelser og avbestillinger uten å gi foreningen beskjed.
I tillegg til toktavgift betales som regel for diesel, rødsprit, havneavgift, vask etc. på Skagenturer og andre turer hvor mannskapet bestemmer fremdrift og mål.
På seilas til stevner og regattaer er som regel diesel m.m. inkludert i deltakeravgiften, se styrets turinfo for hver enkelt tur.
Betaling for ev; diesel, havneavgift, fellesinnkjøpt mat, vask, fordeles etter endt tur.Kontakt: post@risor2.no