Mannskapsliste:
Når deltakerinfoen er lest, signerer du mannskapslisten, last ned her.
Signert mannskapsliste leveres skipper når du kommer ombord før avreise og listene legges samlet i postkasse på brygga.
For alle turer:
Alle er å anse
som medseilere / elever og skal delta i alt med fortøyning,
seilsetting, rorvakter, navigasjon, matlaging m.m.
Før
avgang vil skipper gi innføring båt, rigg, sikkerhet og
det praktiske. Det må beregnes 1-2 timer instruksjon før
avgang.
Les gjerne Jeppes seilingsinstruksjon http://www.jul-nielsen.no/R2Seilkurs.html
Sikkerhet:
Det er
redningsvester med krage og seilervester til alle ombord.
Under
seilas brukes vest hele tiden, som regel seilervester som brukes
under regnjakken.
– Spesielt store personer skal ha med egen
seilervest.
Ombord er det også seler som vi bruker når
det er stor sjø.
Alkohol: Siden dere er mannskap og ikke passasjerer, nytes ikke alkohol før ankerdrammen.
Helse, medisiner og
svømmedyktighet.
Deltakere som har spesielle
helsetilstander eller bruker medisiner skal meddele dette til
forening/skipper ved påmelding.
Gi også beskjed om du
ikke er svømmedyktig.
Forsikring / reiseforsikring: Båten har ikke forsikring som dekker medseilere/toktdeltakere, så det er viktig at alle deltakerne har egen forsikring og reiseforsikring til utlandet.
Overnattingsturer:
Antall ombord på overnattingsturer, les her.
Sengetøy: Ta med putevar og laken, også om dere har med sovepose. Det er 10 dyner om bord så ta med dynetrekk om du ønsker å bruke dyne.
Bagasje: All
bagasjen din (unntatt støvler, regntøy og ev. sovepose)
skal inn i et lite stuerom under køyene. Ta derfor ikke med
koffert! Ryggsekk med myk rygg (ikke jernmeis) kan brukes
men tar lett mye plass.
– Skipssekk eller myke bægger er det
beste.
Mat: Hvordan mat
arrangeres, avtales for hver enkelt tur. Kontakt turleder.
– Det
er 2 stk primuser ombord, dvs 4 bluss, gryter og stekepanner så
man kan lage den maten man måtte ønske.
– Det er stor
kjøleboks i byssa og en isolert dekkskasse. Disse fylles med
is kjøpt på fiskebrygga eller om man fryser is i
fryserne i feks 4-8 stk 1,5 liters brusflaser eller noen 5 liters
kanner.
Havseilas:
Varme Klær:
– Selv
om det er varm sommer, må vi være forberedt på at
det kan være kaldt og vått på havet når det
blåser, vanntemperaturen er sjelden over 14 grader når
det er stor sjø og om natten er det ekstra kaldt.
– Du må
derfor ha med varme gensere og varmt undertøy (gjerne ull fra
innerst til ytterst)
Regntøy
Når
vi seiler friskt på havet står spruten over båten
må man ha skikkelig regntøy. Tur-regntøy
holder ikke mot kraftig sjøsprut og sitting på vått
dekk
Superdresser er varme men kun vanntette når de er nye.
Sjekk om din er tett.
Skal du kjøpe anbefales oljehyre som
fiskerne bruker med bukse med bukseseler. Under anbefales ulltøy eller tilsvarende
hvis det er kaldt. Og skulle du bli våt så kan du skifte
til tørt.
Støvler er best med seilerstøvler
med bredt skaft som er lette å få av i sjøen.Sjøsyke:
Er
du ikke erfaren havseiler, er det lurt å ta sjøsykemedisin.
– Husk å ta det i god tid før avgang i følge
bruksanvisningen på det middelet du har skaffet deg. Ta tablett
senest 2 timer før avreise; best med en tablett 6 timer før
avseiling og ny dose 1-2 timer før. Men vær obs hva du
kan ta hvis du skal kjøre bil.
– Regntøy og varme
klær tas på før vi kommer ut i sjø. Kulde
gjør en lettere sjøsyk og uerfarne blir fort sjøsyke
av å gjøre noe oppreist under dekk. Uerfarne må
legge seg ned innen 1 minutt for å unngå sjøsyke.
Klær må tas av og på liggende.
– Spis i passe
tid før avseiling, men ikke spis fet og krydret mat. Underveis
er gulerøtter og tørt knekkebrød godt å
spise.
– Gå på do før båten er utaskjærs.
Danmark, Sverige, EU:
Havseilaser over Skagerak og Nordsjøen
– Det lurt å ta med matpakke pluss
gulerøtter, knekkebrød og kjeks. Mer eller mindre
sjøsyke legger en demper på matlysten, men ta med litt
ekstra mat i tilfelle lite vind og lengre seilas eller til frokost
ved ankomst.
– Hvis det skal handles Tollfrie varer, bestilles det
fra skipshandelen senest fredag formiddag, dvs pr. mail/fax hvis vi
drar fredag. Kun tillatte kvoter kan kjøpes. Skipper
organiserer bestillingen.
Pass må tas med til Danmark
og Sverige.
Et EU-direktiv sier at alle i båt må
ha pass til Danmark og Sverige. Det er sjelden kontroller, men det er
best å ta det med.
Etter turen:
Vask etter endt tokt.
Ved
avslutning av toktet, skal båten ryddes og vaskes.
– Det
vaskes opp og byssa vaskes inklusive primus og kasseroller.
Kasseroller pusses med rustfri skrubb for å få av litt
sot fra primusen.
– Sengetøy og puter/madrasser skal luftes
og eventuelt tørkes. Under alle madrasser og benkeputer
feies/tørkes med fuktig klut.
– Dørken feies,
skures med mye vann og vaskes med fet grønnsåpevann.
–
Toalettet vaskes rund baut.
Foreningen kan eventuelt utføre
dette mot timebetaling à 200 kr. Minstepris er 600,- kr. Ofte betaler
toktdeltakerne en eller to av de andre for å vaske dagen etter.
Betaling:
Betaling for
turen avtales med foreningen og ev. skipper. Ofte betales forskudd for
å unngå mistforståelser og avbestillinger uten å gi foreningen beskjed.
I tillegg til
toktavgift betales som regel for diesel, rødsprit,
havneavgift, vask etc. på Skagenturer og andre turer hvor
mannskapet bestemmer fremdrift og mål.
På seilas til
stevner og regattaer er som regel diesel m.m. inkludert i
deltakeravgiften, se styrets turinfo for hver enkelt tur.
Betaling
for ev; diesel, havneavgift, fellesinnkjøpt mat, vask,
fordeles etter endt tur.Kontakt: post@risor2.no