Glimtet og gleden. – Sommercruise 2004

Av Grethe Hald

”Morgen i Ny-Hellesund ” er ikke lenger bare et maleri for meg.
I sommer seilte jeg like inn i det velkjente motivet for fulle seil, med Risør 2.

Da vi stevnet inn i den idylliske pollen, var vi også ved cruisets vendepunkt. Og høydepunkt, slik jeg ser det. Et vendepunkt som toppet de forgående dagers seilas i inn- og uthavner.

Dette var mitt tredje tokt siden jeg i fjor sommer på lykkelig vis kom inn i kretsen av redningsskøyte-entusiaster i Risør. Det ble en debut med mangt som kan vederfares en sjøfarende, som vel ikke var helt grønn hva båt angikk. Men ganske snart ble ganske så grønn allikevel…. Da jeg den gang, for et langt år siden, var med på å sette nye rekord over til Skagen, og ble slengt rundt under dekk, var det med de kjente verselinjene malende i hodet: ”Men om jeg enn seilte min skute på grunn, så var det dog deiligt at fare…”

Årets sommercruise ble bare ”deiligt”. Vi seilte først utaskjærs for å få mer vind i seilene og prøve oss i litt ordentlig sjø. Denne gang var ikke jeg den ferskeste! Etter turen til Isegran tidligere i sommer satt mer igjen av både begreper og gjøremål. Og jeg tålte å stå i byssa mens vi seilte!

For meg telte gjengen et par kjente, men for det meste helt nye fjes. Inger Stavelin, Anne Grethe Møller Stray, Minou Fuglesang, Terje Strøm, Dag Ilestad, også Jeppe, naturligvis!

Lyngør var første mål, noe jeg bare forbandt med ”Den Blå Lanterne”. Vi fortøyde ved siden av ”Beiningen”, med litt tvilsom utsikt til Hegnars hotell.

Men vi hadde med ferske reker til vårt første måltid, og under Karis nye, velsydde bomtelt, hadde vi uteservering så god som noen, tross regn.. Så vi skålte for ”absent friends”, -takk Kari!

På en snartur i land gikk vi stiene av spaservennlig betong. Gløttet inn i idylliske små hager og fikk et glimt av den spesielle ”Putten, – den flatbunnede robåten som er så sjelden å se nå for tiden.

Ølen på ”Den Blå” ble tappet fra plastflasker og det var bare prisen som kunne forbindes med noe velrenommert. Vi utgjorde de fleste besøkende og den danske trubaduren la sin elsk på oss. Han var flink og vi koste oss, i allefall gjennom de to, tre første sangene…

Neste dag seilte vi innaskjærs gjennom Lyngørfjorden., rundet Askerøya og krysset ut Sandøyfjorden.

Gjennom Sandøyas ytre led hadde vi fin slør,

og fortsatte til idylliske Mærdø.

Vi hadde en hyggelig rundtur på land, noen badet på stranden, på en dag som ble den varmeste i en ellers hustrig uke.

Så satte vi seil igjen og la til ved Valøene utenfor Hesnesøy, Grimstad. Der lå vi fortøyd på en liten skøyte som lå på fjellet og fikk både koselig prat med hyggelige båtfolk og noen utsiktsturer i land.

Dagen etter krysset vi utaskjærs i frisk vind til Lillesand og seilte inn på havnen hvor vi fortøyde på østre dampskipsbrygge for å handle.

Vi gikk for motor inn i Blindleia

og ut til Brekkestø som viste seg fra sin beste side i lav kveldssol.

Fortøyd på en holme rett utenfor bebyggelsen, var vi også sikret gode fotomotiver

Frokost på dekk.

og rotur til handelsmannen før vi kjørte videre i Blindleia.

Vinden økte etter hvert og vi fisket torsk i le av en holme like etter Gamle Hellesund.

Turen gikk videre en sving innom Ulvøysund hvor vi spiste og Dag og Jeppe fikk overhalt doen.

Kvelden var fortsatt ung, Jeppe ville videre og med fokk og storseil i frisk vind krysset vi over Kvåsefjorden til Randesund. Deretter for motor videre til Ny Hellesund hvor vi fortøyde til fjellet i delig, fredelig, ensom idyll.

Det ble et virkelig koselig opphold med neste dags innlagte rotur i Olavspollen, – der det viste seg at alle de andre båtene lå fortøyd.

Så seilte vi hjemover i frisk, sydvest vind til ytrehavna på Flekkerøya hvor vi fant fram til butikken. Videre gikk ferden til Gamle Hellesund hvor vi ankret opp for natten med akterfortøyning i land nord for havna.

De av oss som rodde ut for å lystre krabber fikk en flott nattopplevelse, men krabbene ble ikke fristet.

Morgenbadet i 14 grader for et par av oss, ble en rask affære. Så ble Blindleia hjemover seilt i lett bris.

Utenfor Lillesand slo det store makrellfisket til. Vi ble virkelig bitt av basillen og hev inn alt vi orket mens Minou renset fisk fortløpende til den store gullmedaljen.

Så gikk vi leden innaskjærs med jerntoppseil helt opp til Borøya og Sandøya. Hvor vi la til i en vakker lagune på innsiden av Borøya og grillet dagens store fangst under Dags sikre ledelse. Herlig!

Dagen etter gikk hjemturen via Lyngør med en tydelig fornøyd gjeng om bord.

Han sjarmerte oss i senk, (ja, ikke bokstavelig, da) unggutten, som vår ”Morgen i Ny Hellesund” kom med ferske ”solskinnsboller” og aviser. Snakker om solskinn og medfødt kremmerånd! Den gutten blir det sikkert noe stort av, særlig om han også beholder glimtet og gleden.

Vi som fikk være med på årets sommercruise med ”Risør 2” ble også rike.

På veldig gode opplevelser!