Med R/S Risør2 til Kystens Landsstevne 2014

Av Tore Værland

Mandag 13.juli var det avreise for R/S Risør2 med kurs for Oslo, og Foreningen Kystens Landsstevne i Bjørvika 17. – 20.juli 2014. 

Det faste mannskapet var Dag L. Ilestad, Nils Thuv og Torfinn Røed. Øyvind Christoffersen mønstret på som fotograf og Kjell Kvernvik og Tore Værland som hhv. 1. og 2.fender.

De 8 dagene i østerled var opplevelsesrike og fine, ikke først og fremst pga skarp seiling, selv om det også var noe av ingrediensene. Denne turen ble særlig et møte med store deler av kystens tradisjonsbåter, og mennesker som har en felles interesse av historiske båter og kystkultur.

Grunnlovskonvoien 1814-2014 langs norskekysten, i regi av forbundet Kysten, skulle innom Risør tirsdag 14.juli. Siden R/S Risør2 hadde i oppdrag å være følgebåt for kanonjolla “Øster Riisøer” 3 på vei til Landsstevnet, ble det avgjort at vi skulle forlate Risør et døgn før Grunnlovskonvoien. 

Kanonjolla “Øster Riisøer” 3 hadde som tidstypisk fartøy fra perioden rundt 1814 fått i oppdrag å avfyre salutter under åpningsseremonien utenfor operaen i Bjørvika, med selveste stortingspresidenten på plass. Det skulle derfor tatt seg ut om vi hadde blitt akterutseilt fra resten av konvoien og ikke rukket inn i tide til dette viktige oppdraget!

Utenfor Grønnholmgapet denne mandag formiddag var det noe rotete sjø, up-roblematisk for R/S Risør 2, men masta akterut på kanonjolla “Øster Riisøer” 3 pendlet en stund fra side til side faretruende lik en metronom. Kanonjolla sitt rutinerte mannskapet, Ronald Ramberg og Karl Wilhelm Nilsen, hadde god kon-troll. Sjøen la seg etter hvert og ferden videre denne første etappen mot Horten gikk som på skinner, i 5-6 kops fart. 

Vår lokale konvoi ankom Horten sein kveld/natt. Ronald Ramberg på Kanonjolla hadde gjort avtale med Horten verft om at vi kunne fortøye for natta ved en av Marinebasens båter som lå i opplag.

Vi våknet tirsdag morgen til sørvest frisk bris. Storseil og fokk sto stramme, og det var fin bør i retning Drøbak og Oscarsborg. Konkurranseinstinktet våknet hos det faste mannskapet på R/S Risør2, fokka spridd og mesanen ble heist. R/S Risør2 sto i fare for å bli tatt igjen av en annen farkost som skulle til Landsste-vnet. 

Det var vikingskipet “Åsa” fra Akkerhaugen, en tro kopi av Osebergskipet, som seilte raskt med sitt råsegl. Tilfeldigheter gjorde at vi ankret opp den kvelden på samme brygga som vikingskipet, på vestsida av Oscarsborg festning i Drøbaksundet. Det ble et trivelig bekjentskap med mannskapet, alle som en kledd i tidstypiske klær. I tillegg ble det tid til å se seg omkring på det Oscars-borg Festningsmuseum. 

Risør sin delegasjon til Landsstevnet dro videre mot Oslo onsdag formiddag. Et-ter ca. 3 timers tur for motor i det fine sommerværet ble vi møtt av et kobbel av havneguider i gule t-skjorter. Alt virket velorganisert, som det også skal være når 300 skip, fartøyer og båter skal ha plass.

R/S Risør 2 lå fortøyd sammen med et stort antall av landets gjenværende tradis-jonelle los, – og redningsskøyter.
Hele festivalområdet i havneområdet utenfor Operaen var disse dagene spekket med maritim kultur og aktiviteter på sjø og land. 

Som en kuriositet vil vi nevne at R/S Risør 2 sin lettbåt på denne turen var Morten Homme sin nye selvbygde 12 fots pram. Ronald og Karl Wilhelm hadde landlov første ettermiddag og benyttet derfor anledningen til å ro prammen over havnebassenget. 

Det var visstnok dårlig med fortøyningsbolter innerst i havna, men disse gutta lot seg ikke stoppe med det. Prammen ble observert fortøyd godt opp på Operataket. Et fornøyelig innslag for publikum, og opptrinnet var et brukbart utstillingsvindu for John og Jørgen sine prambyggerkurs på Moen i regi av Kystlaget “Øster Riisøer”! 

Flere R/S Risør2 medlemmer kom landeveien til Landsstevnet. 

R/S Risør 2 var aktive på fellesstanden “det maritime Risør” hver dag. Boksalget tok seg noe opp mot slutten av uka, mye takket være offensive og kreative salgsfremstøt fra Torfinn. Dette sammen med Asbjørns medbrakte sveivegrammofon og kulinariske blåskjellretter ble etter hvert en publikumsmagnet.

Fredag kl. 15.00 deltok R/S Risør 2 i jubileumsregatta. Det var lite vind under regattaen rundt Hovedøya, men Aril Larsen og mannskap fikk en respektabel plas¬sering. Likevel slått av Asbjørn Østerholdt med spissgatteren “Bragd”, som kom på en fin 2.plass.

Lørdag kveld ble mye av standen rigget ned. Risørbåtene, R/S Risør 2, spissgat-teren “Bragd” og kanonjolla “Øster Riisøer” dro fra Bjørvika søndag kl. 09.00. Et strålende sommervær, men lite vind. Så lite, at til og med Asbjørn ba Dag om å få henge på slep sørover med sin spissgatter. 

Det var flatt vann og solskinn og varmt ut Oslofjorden. Den største utfordringen for vakthavende ble for det meste å passe på solkrem og snu mannskapet med jevne mellomrom. 

Vi holdt jevn fart for motor sørover mot Vestfoldkysten. Det var opplevelse å se hvordan Kanonjolla med sitt mannskap holdt koken på de lange etappene. Silhuetten av Kanonjolla med Dannebrogen blafrende akterut i solnedgangen rundt Verdens Ende er minnerik. 

Eneste stopp på hjemturen var overnatting i Stavern havn. Grytidlig mandag morgen ble noe mannskap observert på leting etter et lokalt bakeri, mens andre av mannskapet benyttet anledningen til en liten tur langs Staverns kjente Trebåt-brygge. 

På siste etappen hjem var det antydning til noe vind, og “Bragd“ ble sluppet utenfor Jomfruland. Det ble litt strekk i feltet til Risørbåtene. 

Mannskapet på R/S Risør 2 tok seg tid til et strandhogg utenfor Sildholmen for en forfriskende duk-kert, før vi fortøyde som planlagt ved Tollbua på ettermiddagen. 

Da var Dag allerede klar til å ta med R/S Risør 2 til Canal Street i Arendal tidlig neste morgen. Et av flere oppdrag for R/S Risør 2 og mannskap utover sommeren.

Mvh Tore Værland

Skribent: MortenS

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.